Home » Aktualności

Pola eksploatacji w prawie autorskim – dlaczego są tak ważne?

Pola eksploatacji w prawie autorskim określają, w jaki sposób można korzystać z utworu – np. druk, publikacja online, emisja telewizyjna czy streaming. W umowie należy je wskazać precyzyjnie, bo obejmuje ona tylko te pola, które są wprost wymienione. Brak jasnych zapisów to najczęstsze źródło sporów, dlatego warto zadbać o przejrzyste sformułowanie umowy.

Read more

Przeprosiny za naruszenie dóbr osobistych

Naruszenie dóbr osobistych w internecie - w dobie komentarzy i swobodnej możliwości wyrażania ocen, jest powszechnym tematem. Ochrona dóbr osobistych często pojawia się zwłaszcza w działalności influencerów. Czy jednak każda krytyka skutkuje naruszeniem dóbr osobistych?

Read more

Czy zawsze możemy używać naszego zarejestrowanego znaku towarowego bez ograniczeń?

Pytanie z pozoru banalne, a jednak odpowiedź na nie nie jest taka oczywista. Wyróżnić możemy grupę oznaczeń, których wykorzystywanie wymaga spełnienia określonych wymogów. Taka sytuacja ma miejsce m. in. w przypadku usług hotelarskich. Zatem może się okazać, że nasz znak towarowy będzie podlegał ograniczeniom.

Podczas kontroli w jednym z obiektów inspektorzy ustalili, że przedsiębiorca świadczył usługi hotelarskie przy użyciu nazwy rodzajowej “hotel” oraz logotypu z czterema gwiazdkami. Jednocześnie przedsiębiorca nie posiadał decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju “hotel” zgodnie z ustawą o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

Przedsiębiorca zadeklarował usunięcie oznaczenia “hotel”, ale wyjaśniał, że cztery gwiazdki stanowią wyłącznie element logotypu firmy, które jest rozpoznawalnym znakiem przedsiębiorstwa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie musiał zatem przeanalizować, czy przepisy dotyczące własności przemysłowej, a precyzując znaków towarowych, wpływają na stosowanie ww. ustawy o usługach hotelarskich.

Zarówno WSA, jak i następnie NSA, stwierdziły, że zarejestrowany logotyp nie ma wpływu na konieczność uzyskania decyzji marszałka województwa celem możliwości używania prawnie chronionej nazwy “hotel” oraz oznaczenia kategorii (popularne gwiazdki).

Warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej nie weryfikuje, czy podmiot jest uprawniony do korzystania z oznaczenia. Jednak należy odnotować zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej jedną z bezwzględnych przyczyn odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy jest sytuacja, w której oznaczenie zawiera urzędowo uznane oznaczenie przyjęte do stosowania w obrocie, w szczególności znak bezpieczeństwa, znak jakości lub cechę legalizacji, w zakresie, w jakim mogłoby to wprowadzić odbiorców w błąd co do charakteru takiego oznaczenia, o ile zgłaszający nie wykaże, że jest uprawniony do jego używania.

Specjalizujemy się w ochronie znaków towarowych, zarówno na etapie samej rejestracji, jak i prowadzenia postępowań z zakresu naruszeń.

Naruszenie dóbr osobistych w internecie

Naruszenie dóbr osobistych w internecie - w dobie komentarzy i swobodnej możliwości wyrażania ocen, jest powszechnym tematem. Ochrona dóbr osobistych często pojawia się zwłaszcza w działalności influencerów. Czy jednak każda krytyka skutkuje naruszeniem dóbr osobistych?

Read more

Zdolność odróżniająca znaku towarowego

Nie jest łatwo wykazać wtórną zdolność odróżniającą znaku towarowego. Przekonali się o tym najwięksi przedsiębiorcy, a teraz do tego groma dołącza firma Louis Vuitton. Chyba każdy z nas kojarzy czarno-beżową szachownicę umieszczaną na produktach LV. Czy zdolność odróżniająca jest niezbędna do rejestracji znaku?

Jednym z rodzajów znaków towarowych są wzory (deseń). W tym przypadku koniecznym jest wykazanie zdolności rejestracyjnej oznaczenia. Firma Louis Vuitton sporną szachownicę zarejestrowała jako znak towarowy, jednak w 2015 r. polski przedsiębiorca – Norbert Wiśniewski – w związku z toczącym się procesem dotyczącym podróbek, zgłosił wniosek o unieważnienie tego znaku.

Co ciekawe, w 2016 r. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej stwierdził, że wzór szachownicy w kolorach czarno-beżowych nie może być znakiem towarowym z uwagi na brak dostatecznie silnych cech odróżniających. Rozpoczęło to trwający do października tego roku spór sądowy, w którym LV ostatecznie przegrał. Zdolność odróżniająca znaku nie została przez EUIPO stwierdzona.

Firma próbowała udowodnić, że – o ile wzór można uznać za prosty – tak utrwalił się on w świadomości konsumentów z różnych krajów europejskich. Wskazywała również na poczynione nakłady reklamowe w różnych państwach UE. LV argumentowało zatem, że znak stał się także znakiem renomowanym. Argumenty te nie przekonały sądów, które stanęły na stanowisku, że przedmiotowy wzór nie może podlegać ochronie prawnej jako znak towarowy.

Louis Vuitton prawdopodobnie nie zrezygnuje ze złożenia skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE, stąd spór jeszcze może mieć swój ciąg dalszy.

Podobieństwo znaków

Czy ten „Sztos” nie wygląda znajomo? Te pozawijane litery wydają się gdzieś już funkcjonować w przestrzeni. Specyficznie ujęte „S”, przedłużenie drugiej litery, który robi za podstawę dla całego słowa, zamaszyste „T”. Czy znak towarowy “Sztos” jest podobny do „Społem”?

Na wstępie odnotujmy, że fraza „Społem” jest zarejestrowanym znakiem słowno-graficznym towarowym w Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Znak podlega ochronie w ośmiu klasach towarów i usług, głównie w zakresie żywności spożywczej, ale także co do reklamy osób trzecich czy prowadzenia kursów edukacyjnych.

Natomiast „Sztos” jest barem umiejscowionym w Sopocie. Czy w takim razie można mówić o kolizji?

Ocena podobieństwa znaków towarowych

Ocena podobieństwa oznaczeń na pierwszy rzut oka wydaje się prosta. Nic bardziej mylnego. Im krótsza chroniona fraza tym większe trudności z oceną, czy jedna inna litera zmienia nam postrzeganie oznaczenia. W przedmiotowym przypadku koniecznym jest zwrócenie uwagi zarówno na warstwę słowną, jak i graficzną. O ile porównanie słów „Społem” a „Sztos” prowadziłoby nas do wniosku, iż oznaczenia nie są względem siebie podobne, tak wykorzystana forma graficzna już budzi poważne wątpliwości.

Znak towarowy zawsze należy ocenić pod kątem trzech płaszczyzn: wizualnej, fonetycznej i znaczeniowej (koncepcyjnej).

Zwłaszcza pierwsza litera oraz ujęcie wyrazu w obramówkę mojej ocenie prowadzi do mylnego wrażenia, że wyrazem, który odczytamy musi być „Społem”. Tymczasem jest to inna nazwa.

Drugim aspektem, który należy zweryfikować, to zakres ochrony zarejestrowanego znaku towarowego. Jak spojrzymy do rejestru Urzędu Patentowego okaże się, że „Społem” nie jest chroniony dla usług restauracyjnych, natomiast chroniony jest dla m. in. piwa. Czy możemy mówić zatem o podobieństwie towarów i usług, które są oznaczane znakami?

Myślę, że można byłoby zaprezentować koncepcję, iż „Społem” jest na tyle silnie ugruntowane w świadomości odbiorców, iż mogliby oni pomyśleć, że firma rozszerza swoją działalność na usługi restauracyjne – wszak do tej pory znani są odbiorcom z produktami spożywczymi.

Ocena podobieństwa oznaczeń – co do zasady – nie jest łatwa i wymaga analizy na kilku płaszczyznach. Zawsze jednak dostarcza sporo miejsca na argumentację, zarówno po jednej, jak i drugiej stronie.

Warto ze specjalistą zweryfikować, czy korzystanie z naszego znaku towarowego jest bezpieczne.

Renoma znaków towarowych

Podstawowym pytaniem, które należałoby sobie zadać, to czy twórcy gry wykorzystują swoje oznaczenie w funkcji znaku towarowego. Jeśli nie, to nie mamy do czynienia z typowym użyciem oznaczeń, weryfikacja porównania obu znaków i ich zakresu jest bezznaczenia.

Read more